GNEXPRESS menawarkan perkhidmatan penghantaran bagasi/barangan kepada jemaah Umrah & Haji Malaysia yang ingin membuat pengeposan dari hotel/tempat penginapan di Mekah & Madinah ke alamat penerima di Malaysia.
• Percuma pick-up di hotel atau tempat penginapan *
• Percuma khidmat bungkusan
• Percuma perlindungan insurans sehingga RM1,000
• Kaedah pembayaran yang fleksibal
• Ikatan nylon kedap disediakan
• Sistem jejak & Kesan penghantaran
*Tiada pick up minimum, tetapi sekiranya 1 kotak berat kurang dari 5 kg , caj pengeposan mengikut berat 5kg (yang mana lebih tinggi)
Semua urusan pengeposan bagasi/barangan di Hotel-hotel Mekah/Madinah terbuka
kepada semua Jemaah umrah dan haji yang diuruskan samada oleh Syarikat pengendali
persendirian, Syarikat Tabung Haji atau Jemaah DIY. Servis ini juga boleh digunakan oleh
orang persendirian, pelajar dan rakyat Malaysia yang bekerja di Mekah/Madinah.
Tidak. GNEXPRESS juga membuat penghantaran ke Singapura. GNEXPRESS kini sedang bekerjasama dengan rakan logistik Indonesia dan Brunei bagi membolehkan Jemaah dari negara ini membuat penghantaran bagasi/barangan balik ke negara mereka. Tarikh penggunaan servis penghantaran/pengeposan oleh Jemaah Indonesia dan Brunei akan dimaklumkan secara berperingkat . |
Petugas GNEXPRESS beroperasi sepenuh masa secara temujanji di mana-mana hotel di Mekah/Madinah . Petugas boleh di hubungi di hp no berikut:-
Hj Shahrin +60126638132
Hj Farin +60192136689
Haji Fahd +60189714549
Hj Fazli +601118828212
GNEXPRESS akan memastikan bagasi/barangan diserahkan mengikut standard yang ditetapkan ke alamat penerima dalam tempoh 7 ke 14 hari bekerja dari tarikh pengeposan. * (kecuali jika berlaku sesuatu isu operasi yang diluar kawalan kami)
Pada musim Haji jangkaan kelewatan satu minggu selepas hari Tasyrik.
*Diantaranya, ‘Act of God’, Peperangan, Kesan berantai dari ‘Act of God’ atau Peperangan. Tempoh serahan tertakluk kepada jadual penerbangan, kapasiti penerbangan dan sebarang urusan berkaitan pihak berkuasa Malaysia dan Arab Saudi serta poskod kawasan penerimaan.
GNEXPRESS akan beroperasi tujuh hari seminggu iaitu pada hari Sabtu hingga Jumaat dari pukul 7.30 pagi hingga 11.30 malam, namun ianya tertakluk kepada keperluan & permintaan semasa Jemaah Malaysia. Operasi dihenti sementara selama 45 minit pada setiap solat fardhu. |
GNEXPRESS bekerjasama dengan GD Express (GDEX), salah sebuah syarikat kurier terbesar di Malaysia. GDEX akan mengendalikan penghantaran barangan yang diterima dari Mekah/Madinah terus kepada penerima di Malaysia. |
Terdapat 3 kaedah pembayaran iaitu:
Boleh. Perkhidmatan QR Pay disediakan untuk perkhidmatan pembayaran melalui kad debit bank tempatan Malaysia. |
Jemaah Malaysia tidak perlu risau untuk mengeluarkan wang simpanan atau memperuntukan wang khusus untuk menghantar bagasi/barangan Umrah/Haji kerana penerima di Malaysia boleh membayar caj penghantaran semasa serahan bagasi dilakukan oleh GDEX. |
Ya. Penghantaran melalui GNEXPRESS dilindungi insurans secara percuma sehingga RM1,000. contoh sekiranya kotak yang dihantar bernilai RM500 hilang, GNEXPRESS akan membayar nilai RM500 sahaja. (yang mana lebih rendah) dan jika nilai barangan RM1,500, GNEXPRESS akan bayar RM1,000 sahaja. |
Pada setiap item pengeposan tercatat nombor rujukan kod bar bermula dengan MY12345678901. Semakan status serahan boleh dilakukan dengan melayari https://gdexpress.com/tracking/ dibawah sub tajuk Track A Shipment. Masukkan nombor rujukan tersebut untuk mengetahui maklumat status terkini.
Penerima/pengirim perlu menelefon dan memaklumkan kepada Pusat Khidmat Pelanggan bagi tujuan serahan kali kedua atau ubah hala alamat penerima. Tindakan susulan akan dilakukan pada hari bekerja berikutnya dan tertakluk kepada budi bicara Pengurus Cawangan terlibat. Tiada caj tambahan dikenakan untuk perkhidmatan tambahan ini. |
Pembayaran pampasan oleh GNEXPRESS adalah tertakluk kepada RM1,000 per konsainan.
Boleh. Jemaah hanya perlu membeli insurans tambahan di mana sekiranya berlaku kerosakan atau kehilangan kepada kandungan bagasi/barangan, pihak GNEXPRESS akan membayar ganti rugi berdasarkan kadar insuran yang dibeli dengan nilai pampasan maksima RM3,000 per konsainan. |
Ya. GNEXPRESS ada menawarkan khidmat nilai tambah iaitu Insuran Bagasi Umrah/Haji pada kadar 3% daripada nilai barang yang diisytiharkan .
Perlindungan insuran ini hanya terhad kepada Jemaah yang ingin membuat pengeposan ke Malaysia sahaja. Pembayaran tunai caj pengeposan dan premium insuran akan dikenakan kepada pengirim ketika pengeposan dilakukan.
GNEXPRESS menghadkan kadar perlindungan sehingga SR3,000 dengan kadar premium sebanyak SAR90 sahaja.
Bagasi/barangan yang telah diinsurankan akan melalui proses serahan yang sama dengan bagasi/barangan tidak diinsurankan iaitu serahan terus ke alamat penerima. Namun, GNEXPRESS tidak bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau tiada penerimaan yang berlaku selepas serahan kepada alamat penerima yang ditulis oleh pengirim.
GNEXPRESS akan memulangkan caj pengeposan sepenuhnya sekiranya bagasi/barangan tersebut hilang sepenuhnya. Tiada pemulangan caj pengeposan sekiranya item tersebut sekadar mengalami kerosakan atau hilang sebahagian.
Untuk item normal dan berinsuran, barangan/bagasi Umrah/Haji yang mengalami kerosakan / kehilangan sebahagian / kehilangan sepenuhnya hanya boleh dituntut oleh pengirim atau wakil yang dipersetujui secara bertulis oleh pengirim sahaja.
Tuntutan ganti rugi adalah mengikut syarat berikut;
Proses pembayaran pampasan akan mengambil tempoh 4 – 6 minggu bekerja selepas dokumen lengkap diterima oleh GDEX. Manakala proses bayaran pampasan untuk bagasi/barangan/bungkusan yang diinsurankan mengambil tempoh 10 – 12 minggu bekerja selepas dokumen lengkap diterima oleh GDEX.
GNEXPRESS akan menguruskan dokumentasi dan deklarasi perkastaman secara percuma. Sekiranya item tersebut dikenakan cukai, pihak Kastam melalui GNEXPRESS akan memaklumkan kepada penerima mengenai kadar cukai yang dikenakan. GNEXPRESS akan menguruskan pembayaran bagasi/barangan yang dikenakan cukai oleh pihak Kastam dan bayaran tersebut kemudian akan dituntut dari pihak penerima semasa bayaran serahan bagasi/barangan dibuat.
GNEXPRESS tidak bertanggungjawab ke atas sebarang kerugian yang dialami oleh pengirim sekiranya pihak berkuasa merampas atau menahan bagasi/barangan yang mengandungi barang-barang larangan seperti yang telah dinyatakan.
Penerima/pengirim perlu menelefon dan memaklumkan kepada Pusat Khidmat Pelanggan bagi tujuan serahan kali kedua atau ubah hala alamat penerima. Tindakan susulan akan dilakukan pada hari bekerja berikutnya dan tertakluk kepada budi bicara Pengurus Cawangan terlibat. Tiada caj tambahan dikenakan untuk perkhidmatan tambahan ini.
Petugas GNEXPRESS akan memakai pakaian t-shirt/ jaket yang mempunyai logo GNEXPRESS dan GDEX.
Pelanggan di Malaysia boleh menghubungi Pusat Khidmat Pelanggan kami di talian
+6016 626 2770 atau +603 9067896 atau emel pickup@gnexpress.com.my
Not all items can be couriered. Please ensure your item is safe to send. Items in the following categories can cause damage, loss, and harm. Please ensure that your item is safe to be delivered. Find out more.
Substances that can explode under defined conditions of dryness, flame, or heat
Substances susceptible to spontaneous combustion or will emit flammable gases when in contact with water
Substances that emit radioactive waves
Combustable gases in the presence of air or without any energy application
Substances that may cause explosion, fire, or damage to living tissue, resulting in chemical burns. Reacts with other substances to produce a highly exothermic reaction
May cause burns or destruction of living tissue upon contact with skin
Liquids with flash points of no more than 60ºC
May cause severe health risks or even death if ingested, including inhaling or delivery of substance into skin
Substances which present a danger or hazard during transport that is not covered by the 8 categories of dangerous goods
Dangerous Goods References
‘- Malaysian Civil Aviation Act 1969 No. 66 & 67
‘- Act 3 of Malaysian Civil Aviation Act 1969
‘- Regulation 188 (Penalty)
1st Offence:
Individual fine of RM50,000 and/or not more than 3 years imprisonment
Corporate fine: RM100,000
2nd Offence:
Individual fine of RM100,000 and/or not more than 3 years imprisonment
Corporate fine: RM150,000
‘- Malaysian Civil Aviation Act 1969 (Regulation No. 67) Carriage of Dangerous Goods
Info
No. 48-C, 2nd. Floor, Jalan Suarasa 8/4 , Bandar Tun Hussein Onn, 43200 Cheras SELANGOR.
pickup@gnexpress.com.my
© Copyright 2025 Gnexpress